Odwadnianie dróg to nic innego jak odprowadzanie wody z nawierzchni jezdni. Wody, która pojawia się przede wszystkim w wyniku opadów atmosferycznych. W jaki sposób działa odwodnienie dróg i czy jest nam naprawdę potrzebne? Czy naprawdę, gdyby nie ono, to czekałoby nas poruszanie się po drogach łódkami zamiast samochodami, czy autobusami? Sprawdźmy!
Funkcje odwadniania dróg
Sprawa wydaje się być oczywista – odwodnienie ma odwadniać, czyli odprowadzać wodę. W rzeczywistości jednak jest to znacznie bardziej skomplikowane i, jak pokazuje nam rzeczywistość, nie tak łatwe do zastosowania. Systemy odwodnieniowe składają się z wielu elementów i są niekiedy prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów budownictwa. Poprawnie działający system odwodnieniowy ma bowiem za zadanie zebrać wody opadowe, odprowadzić je do spodu nawierzchni oraz podłoża nawierzchni, obniżenie zwierciadła wody gruntowej, a w konsekwencji odprowadzenie wody z całej korony drogi. W przeciwnym wypadku niezabezpieczona w ten sposób droga będzie nieustannie narażona na niszczenie, pękanie, ścieranie się oznakowania poziomego i podobne konsekwencje osłabiające jej jakość i zdatność do ruchu drogowego na niej. Wiele sytuacji z ostatnich lat, jakie zdarzały się w naszym kraju po ulewnych deszczach, a także sama jakość niektórych naszych dróg świadczą o tym, że z odwodnieniem niezbyt dobrze sobie radzimy i w dużej liczbie miejsc problem jest znaczący. Bez problemu znajdziecie informacje i zdjęcie przedzierających się przez potoki powstałe na ulicach autobusów, czy aut osobowych z różnych miejsc Polski. Dlaczego tak się dzieje? Czym technicznie jest odwodnienie i co sprawia nam z nim taki problem?
Rodzaje odwodnień
Istnieje kilka rodzajów odwodnienia dróg. Najpopularniejszy z nich to odwodnienie powierzchniowe. Są to wszelkie rowy przydrożne, muldy, rynny, czy zbiorniki retencyjne. Popularność związana jest tu przede wszystkim z kwestiami finansowymi. Eksploatowanie wszystkich wymienionych sposobów odwadniania jest jednak trudne i bywa mało efektywne. Roślinność, czy śmieci są w stanie łatwo zablokować ujście dla wody. Tutaj mamy też jedną z głównych przyczyn takiej, a nie innej sytuacji pod tym względem w naszym kraju – drogi budowane są ekonomiczne, często zbyt ekonomicznie w ważnych kwestiach, a do takich z pewnością należy właśnie odwodnienie.
Przechodzimy nieco niżej pod powierzchnię, do odwodnienia wgłębnego. Ono służy do odprowadzania wody schodzącej w głąb nawierzchni, a także obniżania poziomu wód gruntowych. Pożądane rezultaty osiąga się poprzez sączki, dreny i różnego rodzaju zbiorniki. Ostatni rodzaj odwodnienia dróg to odwodnienie podziemne, czyli krótko mówiąc, ścieki i kanalizacja, mające odprowadzić wody opadowe pod ziemię, właśnie choćby do systemów kanalizacyjnych.
Jaki sposób odwodnienia dróg należy wybrać, by kierowcy nie musieli zmagać się z problemami na drogach po każdych opadach? Uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie nie ma. Każdy sposób jest skuteczny w różnej mierze i w różnych warunkach. Niekiedy należy różne systemy ze sobą łączyć. Warto też próbować nowych rozwiązań, po jakie budowniczowie z innych miejsc świata chętnie sięgają. Wiąże się to jednak przede wszystkim z racjonalnymi inwestycjami budowlanymi i drogowymi, rozważnie i w zrównoważony sposób wydawanymi pieniędzmi i sięgnięciem po prawdziwych fachowców. Dopóki będziemy spotykać się z tak dobrze znaną nam i chyba charakterystyczną dla mentalności wielu naszych rodaków fuszerką, to nawet najsolidniej wykonana droga i najlepiej wykonane na niej oznakowanie poziome niestety samo się nie obroni. Wszystko jest więc przede wszystkim w rękach władz, inwestorów i firm budowlanych, które za jakość naszych dróg odpowiadają.
Autor artykułu Artykuł został przygotowany przez firmę Oznakowanie poziome, specjalizującą się w malowaniu pasów w obiektach przemysłowych. |