Samochody z silnikami wysokoprężnymi są bardzo częstym wyborem polskich kierowców. Jednak wielu z nich przekonało się, iż znalezienie na rynku wtórnym egzemplarza z mało awaryjną jednostką może być wyzwaniem. Większość współczesnych turbodiesli obarczonych jest predyspozycją do ciężkich awarii. Istnieje na szczęście kilka jednostek diesla dostępnych w popularnych na rynku wtórnych samochodach, które poradzą sobie z codziennym użytkowaniem zarówno w mieście jak i na trasie.
Spis Treści
Volkswagen 1.6 TDI
Cieszący się do bardzo dobrą opinią specjalistów nowoczesny silnik diesla montowany w pojazdach różnych rozmiarów wszystkich marek grupy VW do dnia dzisiejszego. Jednostka jest dość świeża, stosowana jest między innymi w Skodzie Octavii i Fabii oraz Volkswagenie Passacie i Golfie. Mimo, iż silnik został zaprezentowany stosunkowo niedawno to dostępne są już na rynku wtórnym egzemplarze ze sporymi przebiegami i do tej pory nie wykryto jego poważnych wad. Czasem zdarza się, iż dochodzi do awarii wtryskiwaczy, które i tak na tle konkurencji charakteryzują się wysoką trwałością.
Fiat 1.6 Multijet
Włoska motoryzacja nie cieszy się najlepszą opinią, co nie ma tak naprawdę przełożenia na rzeczywistość. Fiat posiada w swojej ofercie jedne z bardziej trwałych jednostek wysokoprężnych, w tym 1.6 Multijet. Silnik bazuje na dorobku technologicznym włoskiej marki, która w 1997 zaprezentowała pierwszą jednostkę wysokoprężną zasilaną wtryskiem common rail. Jednostka jest naprawdę trwała, wytrzymuje przebiegi 200-250 tysięcy bez jakichkolwiek interwencji oprócz okresowej wymiany filtrów i oleju. Jeżeli już dochodzi do awarii, to najczęściej dotyczą one termostatu, lub wynikają z zaniedbań kierowcy. Jednostka montowana była m.in. w Alfie Romeo Giulietta i MiTo, Fiacie 500L, Bravo, GrandePunto i Linei oraz Jeepie Compass i Renegade.
1.6 HDi
Jednostka 1.6 HDi jest owocem współpracy koncernu PSA z Fordem. Jednostka montowana była w popularnych pojazdach takich jak Citroen Berlingo czy C4, Ford Focus oraz Peugeot 308. Niewątpliwymi zaletami silnika są zadowalające osiągi przy ekonomicznym spalaniu. Należy jednak pamiętać, iż silnik odwdzięczy się bezawaryjnością jeśli o niego odpowiednio zadbamy. Należy tankować wyłącznie paliwo wysokiej jakości i pamiętać o regularnej wymianie filtrów i oleju.
Fiat 1.9 JTDM
Jednostka 1.9 JTDM to kolejna bardzo udana konstrukcja włoskiego koncernu. Silnik został zaprezentowany po raz pierwszy w 2002 roku i niedługo potem zastąpił cenione 1.9 JTD. Silnik odznacza się przede wszystkim bardzo wysoką trwałością, wydajnością i co najważniejsze ekonomiczną eksploatacją. Motor występuje w wersji z 8- oraz 16- zaworową głowicą a także w licznych wariantach mocy od 100 do 190 KM.
1.4 D-4D
Najmniejsza jednostka diesla Toyoty, w przeciwieństwie do swojego większego odpowiednika – 2.0 D-4D charakteryzuje się wysoką trwałością i niskim poziomem awaryjności. Silnik został zaprezentowany po raz pierwszy w 2001 roku i na początku stosowany był wyłącznie w Toyocie Yaris pierwszej generacji. Jednostka oparta jest na bardzo prostej konstrukcji opartej na łańcuchu rozrządu. W dodatku nie posiada tak kłopotliwych podzespołów jak np. znienawidzone przez większość kierowców koło dwumasowe.
Artykuł powstał dzięki współpracy z firmą fastserv oferującą naprawy samochodów w Poznaniu.